sobota 2. června 2012

4 minuty v pekle = spalování tuků po zbytek dne zaručeno!

Zdravím vás:)!
Mám pro vás dvě zprávy. Dnes vám chci představit (a těm, kteří znáte připomenout:)) cvičební metodu zvanou tabata. Dobrá zpráva je ta, že váš trénink zredukuje na pouhé 4 minuty. Špatná zpráva, jak už nadpis napovídá - budou to těžce vydřené 4 minuty...


Tabata trénink spočívá ve střídání 2 fází - první má 20 vteřin a jedete při ní naplno, druhá 10 vteřin, kdy odpočíváte. Těchto třicet sekund je pak jeden interval a vy těchto intervalů musíte zvládnout 8. Odměnou vám pak je nastartování metabolismu, kdy v po-tréninkové fází spalujete tuky několik hodin! A to už zní lákavěji, že:)?
A protože nejsem fanda přepisování toho, co je perfektně sepsáno jinde, více informací zde.
Skvěle je tento princip vysvětlen i na stránkách f-sportu, stručně řečeno se jedná o srovnání těchto dvou grafů:


Toto je graf spalování tuků při aerobní zátěži (rotoped, běh...) rychlostí, kterou dobře udýcháme. Vidíte, že spalování trvá pouze po dobu tréninku.




Zde pak máme graf pro spalování tuků při anaerobní zátěži. Při zátěži samotné se tuky nespalují, zato efekt spalování nastává při regeneraci a přetrvává třeba i celý jeden až dva dny!


Jak už jsem psala ve svém cvičebním plánu na červen, chci nadále zařazovat tabatu zhruba 2x týdně a to ve chvílích, kdy nemám příliš času. Jako třeba teď, vzbudila jsem se dříve než milý, v klidu jsem ne nasnídala, hodinku ji u blogu trávila a než milého v 8:30 dle instrukcí vzbudím, zrychlím si metabolismus tabatou:)
Nejčastěji skáču přes švihadlo, ale protože se mi teď nechce ven, zvolím  "jumping jacks" střídané "mountain climbers" (jak je to česky, víte někdo...?). Samozřejmostí je protažení a rozehřátí před cvičením a protažení po něm.
Na závěr přidávám skvělý časovač a jdu na to!
Přeji vám krásnou sobotu:)!

8 komentářů:

  1. tomu nerozumim, jak a co teda cvičíš?
    a doporučuju odstranit při psaní komentářů tu kontrolu, je to otrava :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejprve se rozehřeji na rotopedu a protáhnu a pak skáču přes švihadlo (20 sekund naplno, 10 sekund pauza - 8x) nebo dělám dřepy s činkami (opět 20 + 10, 8x) či další cviky, u kterých je aktivní co největší část těla - uvedeny jsou v prvním odkazovaném článku. A pak je důležité se trochu zklidnit a uvolnit svaly strečinkem:)

      Vymazat
    2. super, děkuji za odpověď

      Vymazat
  2. Celkem ji mě nalákala, ještě si o tom něco nastuduji a myslím že se na to také vrhnu! :D jumping jacks jsou v češtině skákací panáci a mountain climbers jsou jednoduše horolezci ... opravdu tomu tak je! :D musím říct, že v angličtině to teda zní daleko honosněji :D

    OdpovědětVymazat
  3. taky jsem našla Tabata teprve nedávno. Jen mám dotaz, myslím se že to chápu docela dobře, jen si to chci ověřit. Po rozehřátí dělám tabata protokol kdy pár kol skáču přes švihadlo, dělám angličáky a mrtvý tah. Jsem teprve začátečník. Je fakt možný, že po tomto cvičení, kdy div nevypustím dušu spálím jen 50kcal, ale to pravé kouzlo nastane pak? Ty děláš tabatu až dýl?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, ano, takto to funguje - princip spočívá v tom, že tělo přiměješ spalovat mnoho kalorií PO tréninku. Jak ukazují grafy, důležitější není kolik kalorií a tuků spálíš během cvičení, protože to je časově omezené, ale po něm, tedy po zbytek dne.
      Já tabatu dělám zhruba tři měsíce a rozhodně si troufám říct, že bez ní bych nebyla tam, kde jsem. Ale opravdu bych ji nedělala častěji než třikrát, čtyřikrát týdně a určitě ne každý den. Je to pro tělo velká zátěž...:)

      Vymazat
  4. O tabatě slyším poprvé.. Budu si muset najít víc informací a pak se do toho pustím :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Mám dotaz - musí být ve všech 8 kolech stejnej cvik? Díky

    OdpovědětVymazat

Ráda si přečtu Váš názor:)! Díky za komentář, případnou odpověď najdete opět zde. Sofie